Linneskåp

februari 18, 2010

Sura degar

Filed under: allmänt,kök — charlotte @ 8:45 f m
Tags: ,

Bild: Brunkebergsbageri

Surdeg, från negativt uttryck till positiv trend. Jag har ofta använt just ordet surdeg om det som samlas på hög och liksom aldrig blir gjort, nu omvärderar jag uttrycket för fullt. Min man har sedan en tid klivit på surdegstrenden och bakar som aldrig förr. Jag gillar också att baka matbröd men den planering och framförhållning som behövs är inte min grej. Så tacksamt hejar jag på maken då han grejar vid bakbordet. Sen äter jag glatt det goda brödet. För att han inte ska tappa gnistan sticker jag åt honom lite mutor. En bakkorg typ eller en ny bok, näst på tur borde en granitplatta vara för att fixa lite stenugnskänsla i elugnen. Bagaren och Kocken har en del bra grejer kvar som kan funka för att hålla bakgnistan levande. Linnehanddukar för att förvara brödet i är toppen. Inte bomull, utan 100% linne då håller brödet sig fint och gott länge (och vi spar in på plastpåskonsumtionen.)

Just nu hämtas inspiration vid bakbordet i boken Bröd från Brunkeberg och naturligtvis på bloggen Pain de Martin.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

