Linneskåp

december 14, 2009

Julblomman

Filed under: allmänt — charlotte @ 9:54 f m

En del säger att den är omöjlig att ta livet av- julblomman, att den bara fortsätter att blomma långt efter jul. Jag vet inte, mina gröna fingrar har himla svårt med dessa blommor. Bladen trillar av ett efter ett och så står de där som skrangliga skelett. Men ingen jul utan dessa blommor, i alla fall inte här hemma. Så vi kämpar på tillsammans varje år blommorna och jag. Både röda och vita vill jag ha några mindre och någon stor med många grenar. Så jag försöker vidare, inget drag, inte kallt och inte nära elementen, inte vid fruktfatet och inte kallt vatten…

Enligt legenden ska en av Aztekernas gudinnor ha tagit sitt liv på grund av olycklig kärlek, hennes blod droppade ner på jorden och där kom denna blodröda växt att spira upp. Vår julblomma som är stora som buskar i varmare land. Jag förväntar mig inga buskar men gärna några blommor som inte tappar alla sina blad innan julafton.

Blogga med WordPress.com.

