Linneskåp

november 1, 2009

Cider och pepparkakor

Filed under: allmänt,kök — charlotte @ 6:11 e m
Tags: , ,

cider

Bild: Linneskåp

I somras, när vi hittade den fantastiska crepesvagnen i Mölnbo så bjöds vi på cider som smakade precis som äpplen och som man vill att cider ska smaka. Alkoholfritt gott för hela familjen! Ingen söt äppelläsk.

Den cidern eller liknande har jag letat efter. Förgäves tills idag då jag svängde in på Kajsa Varg på Renstiernas gata på Södermalm i Stockholm. Där fanns den och flera andra varianter på riktig cider. Importerade då förstås, för tyvärr, trots att vi har en himla massa goda äpplen här i vårt land så verkar det inte bli mycket av dem, mer än äppelkaka och lite äppelmos. Så då får jag vara glad att fransmännen delar med sig. Nu vet jag var jag ska ta vägen för att köpa kalasdrickan till barnen också.

När jag surfade runt på Kajsa Vargs hemsida hittade jag också ett recept på pepparkakor, med muskadavosocker. Det ska jag testa när det börjar bli pepparkaksbaksdags. Jag brukar inte vara så himla tidig i mina julförberedelser men i år blir det nog pepparkakor tidigt. Jag och dottern har redan börjat prata om dem. Pepparkaksburken står på hyllan och väntar. Och faktiskt, så är det ju i alla fall november nu. Så snart tjuvstartar vi nog ganska snart. Vi får helt enkelt baka fler gånger om de inte räcker till jul!

Blogga med WordPress.com.

