Linneskåp

oktober 10, 2009

Dans och lotusblomma

Filed under: allmänt — charlotte @ 3:53 e m

shenyun

bilder: shenyunperformingarts.org

På en mässa träffade jag representanter för Shen Yun, klassisk kinesisk dans- och musik föreställning som turnerar runt. En kinesisk dam som guidade mig i vad föreställningen innehåller och betyder samtidigt som hon vek vackra lotusblommor i papper. Så på köpet fick jag också en lektion i lotusblommans betydelse och två vackra lotusar med mig hem.

Föreställningen kommer till Stockholm 5-6 april och jag är sugen på att köpa biljetter och gå till Cirkus för att se den. Vad jag förstår ett överdåd av vacker koreografi, sprakande färger och dundrande trummor. Passar mig och dottern alldeles utmärkt kan jag tänka.

Och så lotusblomman då. En symbol för människans väg till upplysning och utveckling. Dessa vackra blommor som växer i den mörka dyn. Kanske kan de bringa lite lycka? Jag hänger dem i fönstret så får vi se…

lotusblomma

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

