Linneskåp

juli 31, 2009

En dag i Mariefred

Filed under: allmänt — charlotte @ 4:25 e m
Tags: ,
Grafikens hus i Mariefred

Grafikens hus i Mariefred

Jag ville till Grafikens hus, så vi passade på att göra Mariefred hela familjen. Denna lilla söta stad som svämmar över av turister.

För att hålla familjen på gott humör lunchade vi först. Valet föll på det som var närmast. Ett synnerligen dåligt beslut visade det sig. Dyrt och dåligt är en trist kombo. Så ni som har matplaner i Mariefred, undvik Slottspaviljongen. Fikat på Grafikens hus var en betydligt trevligare erfarenhet.

Gripsholmsslott besöktes naturligtvis också. Det är alltid kul att fantiserande vandra runt på gårdar och salar i gamla slott. Hur var det egentligen? Efter att ha kollat av den stora mängd porträtt som finns och spekulerat i vilka alla egentligen var enades vi om att så himla svårt kan det knappast vara att göra det hela roligare. Berätta historian runtomkring på ett lättsamt sätt. Jag fick i och för sig en del från den guidade grupp som jag trasslade in mig i (hon var bra) men ändå. Fram med fler skyltar som berättar historia och anekdoter museiledningen! Det ni kort kring Gustaf IV Adolf var en bra början.

Mariefred-Läggesta tor

Mariefred-Läggesta tor

Barnen tog tåget och jag fick spendera min tid på Grafikens hus bäst jag vill. Helt i egen takt fick jag strosa runt bland Mamma Andersson och alla de andra grafiska bladen. Utmärkt tyckte nog både jag och övriga familjen!
Grafikens hus rekommenderas, litet men välgjort och som sagt, ett café som kan rekommenderas.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

