Linneskåp

april 20, 2009

Nytt liv i nutida hem

Filed under: inspiration — charlotte @ 7:06 e m
Tags: , ,
foto: Hannas form, från webbsida womenbeforeus.com

foto: Hannas form, från webbsida womenbeforeus.com

Ett sätt att ta vara på det vackra som en gång skapats, oftast av kvinnohänder. Inte låta handarbetet bli förspilld kvinnokraft utan ge det ett nytt liv, på ett annat sätt i ett nutida hem.

Jag hittade till Women before us via Helena med bloggen Room & Serve. Ulrika Björkman i Visby, Women before us, ger nytt liv till ting som kanske inte riktigt hittat en plats i det nutida hemmet. Handarbeten som av olika anledningar förpassats till skåp och lådor. Kanhända kan en del räddas från att landa på sophögen också.

Ulrika återbrukar och förvandlar handarbeten till vackra tavlor, spraymålade för att på bästa sätt framhäva relefer och konturer. Detta görs också på specialbeställning om man i sina gömmor har något man vill ta tillvara men inte riktigt vet hur.
Jag gillar verkligen detta med att ta om hand och vrida om till något nytt, tänka på något annat sätt istället för att slänga och köpa helt nytt.

Såg också att alstren finns hos en återförsäljare runt hörnet där jag bor – det är märkligt att man surfar Sverige runt för att hitta det som finns närainpå.

3 kommentarer

  1. Jag fastnade också för de där tavlorna – trots att jag egentligen inte är så svag för handarbete. jättefint!

    Kommentar av Malin — april 21, 2009 @ 8:09 f m

  2. Vad trevligt att dessa får mer uppmärksamhet 🙂 !

    Kommentar av Helena/R&S — april 21, 2009 @ 8:36 f m

  3. Hej!!!

    Så förvånad jag blev…att se mina bilder och Ulrikas vackra tavlor..Vad kul!!! Skulle bara kika in och tacka för din kommentar…vilken fin blogg…kommer gärna tillbaka..snart!!!

    KRAm
    Hanna

    Kommentar av Hanna — april 21, 2009 @ 7:58 e m


RSS feed for comments on this post.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

