Linneskåp

februari 20, 2009

gammalt möter nytt

Filed under: allmänt,design — charlotte @ 8:46 f m
Tags: ,
bilder Lovegrove & Repucci

bilder Lovegrove & Repucci

Jag tillbringade ett halvår i den Holländska staden Delft för en massa år sedan. Mitt rum i ett gammalt och skevt hus låg mitt på en av de äldre gatorna med utskt över trånga stenlagda gator och kanaler. Det här var i mitten på nittiotalet och jag var tämligen ointresserad av stadens porslinshistoria. Det karakteristiska vitblå porslinet med 300 år på nacken föll mig inte i smaken då.

Nu har jag hittat en rolighet i samma anda. Gammalt och anrikt möter trendig streettanke. Lovegrove & Repucci gör en massa läckerheter, bland annat porslin med det vitblå temat, men här är motiven hämtade från storstaden gata. Ska man översätta det till Holländska så blir det väl ungefär romantiskt 1700-tals Delft möter ett hårdare nutids Rotterdam. Inspirationen är nu inte Holländsk när det gäller motiven utan New York respektive London.

Porslinet finns att köpa direkt via Lovegrove & Repucci eller via Moderna museets shop

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

