Linneskåp

februari 16, 2009

Blommor och grönt

Filed under: allmänt,boktips — charlotte @ 7:56 e m
bild Prisma

bild Prisma

Blomboken, Bilder ur Olof Rudbecks stora botaniska verk (Prisma).
En bok jag vill ha, botanist eller ej så vill jag kunna bläddra bland de 6000 växterna, fascineras och hänföras. Hänföras både av det vackra på bilderna och i texterna och det faktum att Karin Martinsson och Svengunnar Ryman orkade gå igenom, rensa och ge ut detta verk som varit på gång i 300 år. Det projekt som Olof Rudbeck startade 1670.  Ett gigantiskt botaniskt projekt som kräver sin egen berättelse.
Någon annan får berätta den historien. Jag vill bara sätta mig att bläddra i den bok som nu slutligen kommit ut. Den finns inte i min bokhylla ännu men den ska dit. Boken får sättas upp på önskelistan, högt upp.

bild Prisma

bild Prisma

1 kommentar

  1. Den boken verkade fin!
    Kram Rebecka

    Kommentar av Rebecka — februari 17, 2009 @ 4:14 e m


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

