Linneskåp

januari 22, 2009

sand blir glas

Filed under: inspiration — charlotte @ 8:44 f m
Tags:

Att ta sand, plus lite annat och en himla massa värme och så vips kan det bli så vackert! Glas!
Kanske det inte händer så vips i och för sig om man frågar en glasblåsare som står där i hettan, men ändå, visst är det häftigt!

bild Orrefors

bild Orrefors

bild Orrefors

bild Orrefors

Orrefors har många av mina absoluta favoriter, både formgivare och kollektioner. Jag gillar det slipade glaset, enkla former och grovhuggna kanter, det bryter ljuset så snyggt. Gärna tungt glas, riktiga pjäser går jag i gång på.
Hemma bygger jag gärna stilleben med glas. Min favoritsamling är hyllan högt upp i köksfönstrets nisch där alla gamla karaffer och brännvinsflaskor står, ärvda glasflaskor med slipade proppar.

bild sköna hem

bild sköna hem

Sköna Hem har på sin webb ett glasklart reportage med vackra bilder på just glas i olika former. ”Glas – enkelt och vackert, utan att skrika på uppmärksamhet.” skriver de och jag kan inte annat än att hålla med. Visst är det så!

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

