Linneskåp

januari 15, 2009

Brodera i vitt

Filed under: boktips,inspiration — charlotte @ 10:43 f m
Tags: ,
Brodera i vitt, Marie-Noëlle Bayard

Brodera i vitt, Marie-Noëlle Bayard

Jag är ingen brodös, inte alls tyvärr.  Det kräver på tok för mycket nogrannhet och tålamod för att jag ska få till det. Så jag får hoppas på andra när det handlar om det.

Däremot så har jag en fantastisk bok om just broderi på mitt soffbord. Brodera i vitt av Marie-Noëlle Bayard. Där kan jag, när andan faller på, frossa i fantastiska bilder (tagna av Frédéric Lucano)  i det vackraste av alla broderier – vitt på vitt!
Jag vet inte vad som gör att jag tilltalas av det vita mot det vita? Förmodligen för att det är strukturerna och leken med ljuset och dess skiftningar som framhävs och inte kontrasten mellan färgad tråd och ljus bakgrund. Som att arbeta med ljuset självt står det på baksidan av boken.

Hur som helst så är det en bok för ögat också. Vackra bilder att bläddra bland och hoppas och drömma att någon annan kommer att brodera ett örngott i linnetyg med hålsöm eller en vacker pöl till soffan, till mig. Det vore väl bra?

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

