Linneskåp

januari 11, 2009

Fönsterljus

Filed under: belysning,design,inspiration — charlotte @ 4:27 e m
Tags: , , , , ,

När stjärnor och annat ljuleljus har plockats bort från fönster och bord känns det alltid lika mörkt. Jag inser varje år att det borde stå fler smålampor hemma hos oss. Särskilt nu vintertid, så att man kan ha många mjuka ljuskällor. Det finns ju dessutom gott om snygga smålampor. Lampfot och skärm i traditionell mening är inte riktigt vad jag letar efter. Däremot så kan dessa godingar få flytta hem till oss, gärna allesammans!

bild Bsweden

bild Bsweden

Bubble, Bsweden, formgiven av  Petra Karsenberg har funnits med sedan 1996. Lika snygg då som nu. Enda problemet är väl att välja var man vill ha bubblan. Bäst att ta båda, de är otroligt snygga tillsammans.

bild Bsweden

bild Bsweden

Olle, Bsweden, formgiven av Olle Andersson. Det jag gillar här är att ljus flödar från både skärm och fot. Den mindre är blåst i ett stycke och den större delad (kon och cylinder).

bild Flos

bild Flos

Globall, Flos, design Jasper Morrison. Handblåsta bollar i opalglas. Fiffigt är att dimmer finns monterad, både i den mindre (på bilden) och den större varianten.

bild designhouse stockholm

bild designhouse stockholm

Blocklamp, Design House Stockholm, design Harri Koskinen. Här var jag lite svårflörtad först, behövde lite betänketid helt enkelt – men jo jag gillar dessa blocklampor jättemycket. Att man dessutom bryr sig om sladden känns fint, ingen trist plastklädd kabel. Vit, röd eller svart sladd är en smaksak. En lättplacerad och snygg lampa helt enkelt.

bild Muuto

bild Muuto

Cosy, Muuto, design Harri Koskinen.  Sist men inte minst, den här önskar jag mig mest! Jag är helt såld på det gråfärgade glaset. Även denna lampa har en dimmer inmonterad, smart.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

