Linneskåp

december 25, 2008

Mus i vårt hus

Filed under: allmänt,boktips — charlotte @ 3:59 e m
Stora musboken, Stefan Casta & Staffan Ullström

Stora musboken, Stefan Casta & Staffan Ullström

Snön lyser vit på taken, endast musen är vaken!

Det är med viss bävan jag kliver in i vårt lilla hus i Sörmlandsskogen när vi inte varit där på länge. Hur ser det ut, vad är gnaget på, hur mycket muslortar måste tas bort innan det blir trivsamt och var ligger de denna gång?
Så är det med gamla stugor. Där samsas man med en massa andra invånare, på gott och ont. Gnagarna har jag svårast att dela utrymme med. De är inte snälla mot mina saker. Gnag, gnag så är det bara smulor kvar. Tuber med vulkmassa, gamla golfbollar, stearinljus – allt kan finfördelas av deras sylvassa tänder. Kvar ligger smulor och råttlort.

Ibland är det inga spår, andra gånger stor misär. Vår värsta gång var när de små rackarna gnagt sig in kylskåpet! Då steg adrenalinet.

I julklapp fick jag i år bland annat en bok. Stora musboken av Stefan Casta med illustrationer av Staffan Ullström. En fantastisk liten bok. Vi har flera av Stefans djur- och växtböcker och läser dem med glädje tillsammans med våra barn. Särskilt gillar vi myran Sofie. Fakta på ett lättillgängligt sätt.
Bilderna i den här boken är fantastiska! Möss och sorkar förvandlas till söta varelser, texterna ger dem kredd i näringskedjan.
Men jag vet inte om jag kan blidkas. Visst jag fattar, de ger andra djur näring och växtkraft, de gör nytta. Men när jag packar upp julsakerna och hittar julgranskulorna i ett miserabelt tillstånd och den kvarglömda tandkrämstuben ligger halvt uppäten på toalettgolvet är det svårt att blidkas av de plirande mössen och sorkarna på bilderna.
Men det var ett gott försök av familjen att försöka medla fred mellan mig och de små rackarna.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

