Linneskåp

december 2, 2008

Mer bröd till folket

Filed under: inspiration — charlotte @ 2:27 e m
Tags: ,

Köpebröd är så trist, dessutom vete tusan vad det egentligen innehåller. Bakning är något vi ägnar oss åt i perioder i vår familj. Min man med recept och jag utan (det är något fel på mig, framförallt vid brödbak har jag svårt att göra som jag blir tillsagd i ett recept).
Förra veckan gjordes ett surdegsexperiment hemma i köket. Det gick riktigt dåligt. 4 dagar senare hade vi två stenhårda förbrödrade klumpar. Skulle eventuellt duga som tillhygge i en kravall. Bort med dem.

Men nu har jag hittat en blogg, en bröddito. Ett inlägg har rubriken 13 bröd som går att baka. Det låter definitivt som något jag ska läsa in mig på. Förhoppningsvis kan även jag ta till mig Martins inspirerande texter. Som bonus får man alla bloggläsarnas kommentarer. Det riktigt jäser i Brödbakarsverige, positiv jäst.

bild Rosendals trädgård och bageri

bild Rosendals trädgård och bageri

Ett annat tips i brödväg är bageriet på Rosendals trädgård. Jag hade för något år sedan förmånen att vara med och baka i deras stenugn. Jättekul! Deras brödkurser verkar inte finnas kvar just nu men kanske dyker de upp igen. Häng på då!

Blogga med WordPress.com.

