Linneskåp

oktober 21, 2008

mattkonst

Filed under: design — charlotte @ 11:58 f m
Tags: ,

I dag råkade jag hamna mitt i en utställning med mitt förmiddagskaffe. Sista handen lades vid hängningen av ett antal fantastiska mattor. De tilltalade min (ibland något skruvade) ingenjörshjärna enormt!

Vad sägs om att få en egen matta med ett eget budskap, vävt i morsealfabetet? En matta inspirerad av kalendern med de röda dagarna utmärkta, eller en matta baserad på ett diagram över tidpunkterna för solens upp och nedgång i Stockholm (kan säkert enkelt översättas till andra delar av Sverige och världen). Ett statistiskt underlag över Sveriges riksdagsledamöter och deras partitillhörigheter finns också.
Eller varför inte köpa sig Tennisveckan i Båstad, där färgerna visar hur stor del av konsumtionen i Båstad som görs under tennisveckan. Mattans pris styrs av priset på champagne under nämnda vecka.

En morsematta skulle jag vilja ha, med ett eget (relativt) hemligt budskap!

Simon Key Bertman heter upphovsmannen till de både humoristiska och vackra mattorna. Jag kan inte låta bli att låna och lägga med några bilder från hans hemsida men titta här för fler verk och mer information. Framförallt om ni har möjlighet gå förbi BrunoGallerian på Götgatan i Stockholm om ni har möjlighet.

2 kommentarer

  1. Riktigt härliga. Tufft att det finns ett bakomliggande budskap också!

    Ha en bra dag!

    Kram
    /Johanna

    Kommentar av Johanna.B — oktober 22, 2008 @ 6:56 f m

  2. Johanna: ja visst är det kul när man tvistar till det vardagliga lite.

    Kommentar av Charlotte — oktober 22, 2008 @ 8:52 f m


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

