Linneskåp

oktober 17, 2008

Bandbredd

Filed under: inspiration,shopping — charlotte @ 11:03 f m
Tags: , ,

Det finns en del affärer som verkar ha funnits på samma plats, alltid, där tiden stannat upp. De gör det de alltid gjort och de gör det bra. Jag älskar dessa affärer! De bryter av på ett skönt sätt mot alla gallerior och kedjor. De blir färre men de finns.

Folckers snörmakerier vid Mariatorget i Stockholm är en sådan butik. Det är som att kliva in på en teaterscen, en cabaret en cirkus eller en blandning av alltihop. Band, tofsar, snören, siden, sammet, bomull – högt och lågt! Man häpnar och älskar det man ser! Här kan både fackfolk och hemmapysslare få sitt lystmäte, hitta det de söker och få prata med kunnig personal.

Sedan 1936 har butiken legat där och jag hoppas att den stannar länge till. Den förgyller mina hemkvarter oavsett om jag behöver band just nu eller snören senare.

3 kommentarer

  1. Jag var till en ort i Dalarna för ett tag sedan, och inne i centrum där lyser alla kedjor med sin frånvaro. Istället är det gott om butiker med namn som ”Hedvigs handarbete”, ”Gottfrid Perssons ekipering” och liknande. Hur charmerande som helst och roligt att se att vanliga affärer också finns kvar!!

    Kommentar av Fröken Fräken — oktober 17, 2008 @ 1:14 e m

  2. Ja, härligt med denna typ av butiker. Skönt med det som finns kvar länge, länge.

    Kommentar av Pethra på Inredningsbloggen — oktober 17, 2008 @ 8:25 e m

  3. Fröken Fräken och Pethra: Så kul att det är fler än jag som gillar dessa små butikspärlor! Må de överleva!

    Kommentar av Charlotte — oktober 18, 2008 @ 11:38 f m


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

