Linneskåp

oktober 10, 2008

Tikau

Filed under: design — charlotte @ 6:52 f m
Tags: , ,
pressbilder Tikau

pressbilder Tikau

Tikau är Hindi och betyder ungefär enligt utsago (min egen Hindi är undermålig…) långsiktig och hållbar. Tikau är också ett företag jag snubblat över via olika kanaler, ett företag som kombinerar det lokala hantverket och traditionen med miljötänkande i ett större perspektiv.

Handgjorda bruksvaror, som alla på sitt sätt är unika eftersom de får sitt signum av den lokale hantverkaren. Design och produktion sker i samspel mellan Tikau och den lokale producenten i Indien.

Jag gillar det här, sånt här. Att man orkar gå ett extra varv i både tanke och handling för att det ska bli långsiktigt hållbart. Bra för alla! God design, som också innefattar att den är god för omvärlden. På många sätt, för att nå dit måste man tänka helhet redan i från början.

Tikau är ett finskt företag. Produkterna kan beställas via deras hemsida.

3 kommentarer

  1. Jag ska ta och kika på deras hemsida.
    Kram Sandra

    Kommentar av Tjohalias blogg om inredning — oktober 11, 2008 @ 10:12 e m

  2. Åh, vad roligt att ni gjorde egna etiketter till ölflaskor. Måste ha varit ett hästjobb men jag kan verkligen tänka mig att det blev kanon!!
    Kram

    Kommentar av Designtjejen — oktober 12, 2008 @ 7:41 f m

  3. Verkar vara superhärliga produketer. Skall kika vidare på dem. Tack för tipset!

    Kommentar av Hemmarikets Charlotte — oktober 20, 2008 @ 4:49 e m


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

