Linneskåp

oktober 7, 2008

Återbruk

Filed under: inspiration — charlotte @ 7:14 f m
Tags: , ,

Trasmattan är ett optimalt återbruk! (Definitivt var man bättre förr på att inte i onödan spilla resurser.) Att väva mattor av textil som ”blivit över” är hur ju både enkelt, smart och kan bli otroligt snyggt. Att skapa en matta med vackra mönster, ränder och rutor med utgångspunkten man tager vad man haver kräver, antar jag, en stor portion kreativitet och fantasi – förutom kunskapen om vävtekniker.

Nej, jag kan inte väva och jag har ingen tanke på att lära mig. Trots allt är jag ändå grymt fascinerad över vävkonsten. Matematik på hög nivå. Och namnen på teknikerna: Tuskaft, Kypert, Rosengång, Gåsöga. Som poesi.

Egentligen får vi väl tacka pappersmassetillverkarna för att trasmattan kom på våra golv i mitten av 1800-talet. Det var ungefär då man lärde sig att tillverka pappersmassa och papper av trä istället för linnelump. Så linnet kunde bli mattrasor och vackra matttor istället.

Jag promenerar ofta förbi en butik, Norna, i Gamla stan i Stockholm som även väver trasmattor på beställning. Där finns mycken fröjd för ögat.

3 kommentarer

  1. Så sant! Förr var man ju fena på sånt.

    Har inte tänkt på att trasmattor faktiskt är återanvändning. Vore härligt att specialbeställa en stor en till vardagsrummet faktiskt… Tack för tipset!

    Kommentar av Millegrafos-Karin — oktober 8, 2008 @ 6:58 e m

  2. Oj va intressant! Min pojkväns mamma kan väva och har en vävstol på vinden som hon drömmer om att få sätta ihop igen. Vore kul att se hur det går till. Jag har länge velat ha en stor trasmatta i de perfekta färgerna, det är så mysigt och hemtrevligt på något sätt. Tack för tipset om butiken i Gamla Stan, ska gå förbi där nästa gång jag är hemma i Stockholm!

    Kram
    /Johanna

    Kommentar av Johanna.B — oktober 9, 2008 @ 10:52 f m

  3. […] och familj, är som en härlig trasmattestol. Modern stol med återbrukstanke. Precis som med trasmattor kan man syna och fundera vad tyget en gång varit förut. Stolen fanns också med på […]

    Pingback av Gör om, gör nytt, gör snyggt « Linneskåp — augusti 19, 2009 @ 9:11 f m


RSS feed for comments on this post.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

