Linneskåp

oktober 3, 2008

Schysst mat

Filed under: allmänt — charlotte @ 7:23 f m
Tags: , ,

Systrarna Voltaire har inspirerat mig i köket länge och mycket! Det började någon gång på 90-talet då deras kokbok kom, som hette just Systrarna Voltaires mat. Det var inte så kinkigt då systrarna lagade mat, ingen strävan efter perfekta mått och mat upplagd i tjusiga torn.

Och så har det fortsatt. Renée Voltaire är också en inspirerande företagare. Som sedan en tid också har sin egen produktserie – med samma filosofi. Bra mat utan krångel.

kollage av bilder från Renée Voltaires hemsida

kollage av bilder från Renée Voltaires hemsida

Ska jag välja ut tre produkter så blir de nog dessa.

  • Himalayasaltet för att det är både gott och väldigt vackert med sin svagt rosa färg.
  • Solrosfrön för att de är goda som de är och supergoda med lite sting.
  • Ekologiska aprikoser. De ser bruna och fula ut (jämfört med de behandlade vi är vana att se) men ekologiska torkade aprikoser är så mycket godare!
8 kommentarer

  1. Oj, det verkar som att jag missat något, tror aldrig jag har hört talas om systrarna Voltaire? Å andra sidan är jag kass på bakning och matlagning så jag är väl inte rätt målgrupp eller hur man ska säga. 🙂

    Trevlig helg!

    Kommentar av Camilla — oktober 3, 2008 @ 8:10 f m

  2. Jag gillar också Voltaire! Var bor du?
    Renées syster Lotta har en trevlig restaurang i Dieselverkstaden i Sickla Köpkvarter i Stockholm. God mat, trevlig miljö!

    Trevlig helg!

    Kommentar av Hallakulle bygger bo — oktober 3, 2008 @ 2:13 e m

  3. Camilla: Det trevliga med Voltaires inställning till mat är att det inte är så himla krångligt att få till god och bra mat. Alla behöver inte vara Guide Michelinkockar.

    Hallakulle: Bra tips! Jag har bara fikat på Dieselverkstaden, får kolla upp restaurangen också.

    Trevlig mathelg på er alla!

    Kommentar av Charlotte — oktober 3, 2008 @ 3:07 e m

  4. Så härligt tips!

    Synd att man inte får ta del av dem i TV längre. En syster har jag för mig dök upp ibland.

    Kram Karin

    Kommentar av Ellas Inspiration — oktober 5, 2008 @ 4:34 e m

  5. Vi har två böcker av Voltaire, men jag har aldrig provat någon av hennes produkter. Har hört att lakritsen ska vara riktigt gog – måste ta och prova någon gång! Fina tips!

    Lisa

    Kommentar av Lisa — oktober 5, 2008 @ 9:55 e m

  6. Måste fråga hur det gick med bullarna, blev det några??

    Kram
    /Johanna

    Kommentar av Johanna.B — oktober 6, 2008 @ 9:31 f m

  7. […] föredrag om mat, design och paketering (jag gillar verkligen hennes mat och idéer, se mer här) Jan Rundgrens Temautställning – där vandring på Yellow brick road utlovas, via klädskåpet […]

    Pingback av Nya tag « Linneskåp — januari 8, 2009 @ 10:24 f m

  8. […] har ju en del favoriter som måste finnas hemma i köksskåpet av Reneés grejer. Det växlar lite efter hand, men örtsalt, himalayasalt och buljongen används flitigt överlag. […]

    Pingback av Godaste chokladen just nu? « Linneskåp — oktober 14, 2009 @ 11:41 f m


RSS feed for comments on this post.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

