Linneskåp

september 26, 2008

Saltå kvarn

Filed under: allmänt,shopping — charlotte @ 7:28 f m
Tags: ,

Jag gillar nötter och frön av olika slag, bönor går bort trots att de är så nyttiga… Det blir många paket från Saltå Kvarn i mina skåp. Saltå Kvarn – ett företag som odlat och malt biodynamiskt sedan 1964. Tiden har nu hunnit i kapp dem, deras vision och affärsidé kan man väl säga.

bild Saltakvarn

bild Saltakvarn

Deras förpackningar är grafiskt snygga, också, förutom att produkterna är goda och ekologiska. Jag läste att Saltå Kvarn som företag inte har vinst som något av sina första mål. Det är en intressant tanke. Trots allt har de ju kämpat på och överlevt i rätt många år nu.
Det går att odla och driva ekologiska lantbruk uppenbarligen. Hörde ni det svenska mjölkbönder och Arla?! (Ja, jag är fortfarande sur över att den röda ekomjölken försvunnit.)

Jag har precis hittat till deras blogg också. Den kommer att utforskas. Likaså det vin de nu har i sitt sortiment.

5 kommentarer

  1. Ett litet tips är att Antrosoferna (lite osäker på stavningen) som driver Saltå kvarn har även en restaurang rätt så nära kvarnen (i Järna). Ett litet tips att åka in dit och äta om du har vägarna förbi 🙂
    Kramis

    Kommentar av Designtjejen — september 26, 2008 @ 4:52 e m

  2. Jaså, inte vinst??? Det verkar lite konstigt. Men det är klart, man kan ju markanadsföra det som så att det inte är prio nr 1. Alla behöver en vinst för att företaget ska kunna utveckla, eller hur!? Iaf gillar jag deras produkter 🙂

    Kommentar av Linda P — september 27, 2008 @ 9:53 f m

  3. Designtjejen: Ja, jag har varit där (när vi for runt och letade efter mejeriet). Kan absolut rekomenderas!

    Linda P: Jag antar att de (nu spekulerar jag fritt) menar att de aldrig skulle överge sina ideal för vinstens skull. Självklart måste ju de behöva pengar för att dra det runt, precis som alla andra företagare. Vore konstigt annars.

    Kommentar av Charlotte — september 28, 2008 @ 2:46 e m

  4. Dom är så fina, förpackningarna. Kan köpa dom enbart för den fina utformningen!

    Kram
    /Johanna

    Kommentar av Johanna.B — september 29, 2008 @ 10:49 f m

  5. Johanna: Ja visst är dom snygga! Både påsarna och lådorna.

    Kommentar av Charlotte — september 29, 2008 @ 12:29 e m


RSS feed for comments on this post.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

